details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205981
DOI: 10.25656/01:20598; 10.31244/dds.2019.03.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205981
DOI: 10.25656/01:20598; 10.31244/dds.2019.03.04
Original Title |
Schulbuch und Innovation? Die Einführung eines neuen Lehrmittels als (kein) Anlass zum Innovationstransfer |
---|---|
Parallel title | Textbook and innovation? The introduction of a new textbook as (no) reason for innovation transfer |
Authors | Totter, Alexandra; Müller-Kuhn, Daniela; Zala-Mezö, Enikö ; Marti, Simona |
Source | Die Deutsche Schule 111 (2019) 3, S. 294-309 |
Document | full text (776 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Fallstudie; Inhaltsanalyse; Interview; Transfer; Neue Medien; Schulleiter; Primarbereich; Lehrer; Didaktik; Lehrmittel; Schulbuch; Französischunterricht; Einflussfaktor; Innovation; Kanton; Schweiz; Zürich |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag untersucht, ausgehend von Innovation als soziale Praxis, in drei Fallschulen die Einführung eines neuen Lehrmittels und die Umsetzung der darin implizierten didaktischen Innovationen. Mittels Interviews von Lehrpersonen und Schulleitungen werden Einflussfaktoren des Innovationtransfers analysiert. Dabei zeigt sich, dass Lehrmittel grundsätzlich als Innovationsträger gesehen werden, der Transfer der darin implizierten didaktischen Innovationen aber bislang der Selbstorganisation der Lehrpersonen überlassen wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Based on innovation as social practice, this paper examines the introduction of a new textbook in three schools and the implementation of the didactic innovations implied therein. Interviews with teachers and school leaders are used to analyze factors influencing the transfer of innovation. It is shown that the textbook is basically seen as a carrier of innovation, but the transfer of the didactic innovations has so far been left to the self-organization of teachers. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.09.2020 |
Citation | Totter, Alexandra; Müller-Kuhn, Daniela; Zala-Mezö, Enikö; Marti, Simona: Schulbuch und Innovation? Die Einführung eines neuen Lehrmittels als (kein) Anlass zum Innovationstransfer - In: Die Deutsche Schule 111 (2019) 3, S. 294-309 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205981 - DOI: 10.25656/01:20598; 10.31244/dds.2019.03.04 |