search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Transferwirkung als Qualitätsmerkmal digitaler Lernangebote für ErwachsenenbildnerInnen. Eine Untersuchung zur Messbarkeit und Relevanz
Parallel titleThe transfer impact as an indicator of the quality of digital learning opportunities for adult education instructors. An investigation of measurability and relevance
Author
SourceMagazin erwachsenenbildung.at (2020) 40, 11 S. ZDB
Document  (438 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1993-6818; 19936818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Lernpfad „Selbstgesteuertes Lernen ermöglichen“ steht ErwachsenenbildnerInnen seit Anfang 2020 als einer von 25 Lernpfaden im Online-Lernbereich „EULE“ kostenlos zur Verfügung. Eine Vorher-Nachher-Studie untersuchte dessen Wirkung auf die Lehrpraxis der Teilnehmenden hinsichtlich ihrer Kompetenz, situationsangemessen zu agieren und damit professionell zu handeln. Darüber hinaus wurden AnbieterInnen von Train-the-Trainer-Angeboten zur Relevanz der Wirkung solcher Angebote befragt. Fazit: Das untersuchte Online-Angebot bewirkt eine Veränderung des situativen Lehrhandelns im Kursalltag. Gefragt nach der Erfassung von Transferwirkung als Qualitätsmerkmal für Angebote sind sich BildungsanbieterInnen aber uneinig, inwiefern diese notwendig und sinnvoll sowie insbesondere machbar ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):One of 25 learning pathways in the „EULE“ e-learning platform, the learning pathway „Selbstgesteuertes Lernen ermöglichen“ (Enabling self-regulated learning) has been available to adult education instructors since the start of 2020. A before-after study investigated its impact on the participants‘ teaching practice with regard to their competence to act appropriately in response to a situation and thus to act professionally. In addition, providers of Train the Trainer courses were questioned about the relevance of the impact of such courses. The author‘s conclusion: The online pathway that was investigated effects a change in how teachers act every day in „normal“ teaching situations. When asked whether it is necessary to evaluate the transfer impact as an indicator of the quality of courses, however, the educational providers disagree on to what extent this is necessary, if it makes sense and especially if it is even possible. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.09.2020
CitationSchöb, Sabine: Transferwirkung als Qualitätsmerkmal digitaler Lernangebote für ErwachsenenbildnerInnen. Eine Untersuchung zur Messbarkeit und Relevanz - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2020) 40, 11 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-206894 - DOI: 10.25656/01:20689
export files

share content at social platforms