details
Original Title |
Kreative musikalische Handlungsprozesse erforschen. Einblicke in ein Verfahren der videobasierten Rekonstruktion von Gruppenimprovisations- und -kompositionsprozessen von Schülerinnen und Schülern |
---|---|
Parallel title | Exploring processes of creative musical actions. A qualitative video research approach to collaborative improvisation and composition processes at school |
Authors | Buchborn, Thade ; Theisohn, Elisabeth ; Treß, Johannes |
Source | Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 69-85. - (Musikpädagogische Forschung; 40) |
Document | full text (2.357 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Handlung; Gruppenunterricht; Videoanalyse; Improvisation; Komposition; Komponieren; Videoaufzeichnung; Schüler; Musikunterricht; Musikpädagogik; Kreativität; Prozess; Schuljahr 07; Gruppenarbeit; Sekundarstufe I; Dokumentarische Methode |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4048-7; 978-3-8309-9048-2; 9783830940487; 9783830990482 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | This paper introduces a reconstructive research approach to creative musical actions that we applied in two studies on collaborative composing and improvising in school settings. Following the format of design research, we developed lesson designs that initiate and support improvisation and composition processes in order to foster creativity and initiate creative learning. This was connected to the goal of reconstructing processes of creative musical actions and the orientations of learners in these practices. Adapting the documentary video interpretation to our research context and interests offers new perspectives on learners’ orientations. This leads to a better understanding of creative practices in music educational contexts and provides us with a basis for our design research. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 24.09.2020 |
Citation | Buchborn, Thade; Theisohn, Elisabeth; Treß, Johannes: Kreative musikalische Handlungsprozesse erforschen. Einblicke in ein Verfahren der videobasierten Rekonstruktion von Gruppenimprovisations- und -kompositionsprozessen von Schülerinnen und Schülern - In: Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 69-85. - (Musikpädagogische Forschung; 40) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207056 - DOI: 10.25656/01:20705 |