details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-213020
DOI: 10.25656/01:21302; 10.31244/zep.2019.03.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-213020
DOI: 10.25656/01:21302; 10.31244/zep.2019.03.02
Title |
Wer partizipiert an wessen Bildung? Einsatzpunkte einer universalismuskritischen Bildungstheorie |
---|---|
Author | Boger, Mai-Anh |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 42 (2019) 3, S. 4-10 |
Document | full text (1.603 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Bildungstheorie; Pädagogik; Bildungsbeteiligung; Recht auf Bildung; Emanzipation; Entwicklungsland; Menschenrechte; Partizipation; Postkolonialismus; Unterdrückung; Weltgesellschaft; Diskurs; Zugang; Freire, Paulo |
sub-discipline | General Educational Science Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1434-4688; 14344688 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In vorliegendem Beitrag wird das Menschenrecht auf Bildung in seiner Relation zu pädagogischen Partizipationsbegriffen ausgehandelt und aus einer universalismuskritischen Perspektive betrachtet. Dazu wird zunächst die Unterscheidbarkeit und Unterscheidung zwischen einerseits emanzipatorischen und andererseits unterdrückerischen, falschen Universalismen mit verschiedenen post-/dekolonialen Theoriezugängen betrachtet (1). Sodann wird ausgeführt, was dies für ein pädagogisches Verständnis von Partizipation bedeutet (2). Nach dieser vorbereitenden Begriffsarbeit wird sich der Leitfrage gewidmet, wer ein Recht auf Partizipation an welcher/wessen Bildung hat und wer - von falschen Universalismen eingefangen - auf assimilatorische Weise genötigt wird, an einer Bildung teilzuhaben, die er sich nicht ausgesucht hat (3). (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper examines the human right to education in its relation to pedagogical understandings of participation and scrutinizes claims of universality. From a post- and decolonial perspective it is questioned whether it is possible, and if yes, how it is possible to discern false and oppressive universalisms from emancipatory universalisms, that must be defended (1). After elaborating a pedagogical concept of participation (2) the consequences of these philosophical and political thoughts for an engaged pedagogy are examined (3): Who has a right to participate in which educational settings? Which understanding of education/Bildung is open to whom? Who is forced to participate in a form of Bildung he has not and would not freely submit to? (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.03.2021 |
Citation | Boger, Mai-Anh: Wer partizipiert an wessen Bildung? Einsatzpunkte einer universalismuskritischen Bildungstheorie - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 42 (2019) 3, S. 4-10 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-213020 - DOI: 10.25656/01:21302; 10.31244/zep.2019.03.02 |