search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der Einfluss der Demographie auf die Entwicklung einer Ganztagsschule
Parallel titleThe influence of demography on the development of an all-day school
Author
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 1, S. 80-90 ZDB
Document  (422 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Schulentwicklungsprozesse werden häufig im Zusammenhang mit staatlich initiierten Entwicklungsvorhaben in den Blick genommen. Im vorliegenden Beitrag wird mit Bezug auf steuerungstheoretische Kategorien aus der Governance-Forschung über die Entwicklung einer Regelschule zu einer Ganztagsschule auf Grund der demographischen Entwicklung berichtet. Deutlich wird, welche treibende Kraft die Demographie auf Schulentwicklungsprozesse ausüben kann. Zugleich zeigt der vorliegende Fall die Grenzen einer solchen Entwicklung auf, wenn eine staatliche Begleitung fehlt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):School development processes often receive attention in the context of state-initiated projects, as for instance the establishment of all-day schools. Applying theoretical categories derived from governance research the present text analyzes the transformation of a secondary school triggered by demographic changes in the region. The case study illustrates what a driving force demography can be for processes of school development. At the same time it reveals the limitations of these efforts when state support is lacking. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.03.2021
CitationStark, Sebastian: Der Einfluss der Demographie auf die Entwicklung einer Ganztagsschule - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 1, S. 80-90 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-216990 - DOI: 10.25656/01:21699; 10.31244/dds.2020.01.05
export files

share content at social platforms