search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Quer-/Seiteneinsteigende in den Lehrerberuf im Spiegel der empirischen Forschung. Themenbereiche, Befunde und Desiderata
Parallel titleSecond-career teachers reflected in empirical research. Topics, findings, and desiderata
Author
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 1, S. 91-104 ZDB
Document  (456 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Empirische Befunde zu Quer-/Seiteneinsteigenden, die ohne Lehramtsstudium Zugang zum Lehrerberuf erhalten, liegen in Deutschland kaum vor. Der Beitrag stellt diesbezügliche Erkenntnisse aus Ländern zusammen, die bereits über längere Erfahrungen mit Quer-/Seiteneinsteigenden verfügen, und präsentiert Überlegungen zu thematischen Schwerpunkten zukünftiger Forschungsvorhaben in Deutschland, die im Professions-/Professionalisierungs- sowie Schulentwicklungsdiskurs verortet werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In Germany, there is hardly any empirical evidence on second-career teachers entering the field of teaching without having completed a regular teacher training program before. The article compiles findings from countries having a greater amount of experience in focusing on that group of persons. Moreover, implications are shown for the topics of future research projects in Germany which are to be situated within the discourses of professionalization and school development. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.03.2021
CitationDedering, Kathrin: Quer-/Seiteneinsteigende in den Lehrerberuf im Spiegel der empirischen Forschung. Themenbereiche, Befunde und Desiderata - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 1, S. 91-104 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217006 - DOI: 10.25656/01:21700; 10.31244/dds.2020.01.06
export files

share content at social platforms