search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Vorausberechnungen des Bedarfs an Plätzen und Fachkräften für die Kindertagesbetreuung. Methodik und erste Befunde
Parallel titleProjecting the demand for early childhood education and care places and qualified staff. Method and first results
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 1, S. 105-121 ZDB
Document  (638 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Kindertagesbetreuung gilt längst als ein zentraler Bildungs- und Lernort. Vorausberechnungen des zukünftigen Bedarfs an Plätzen und Fachkräften für die Kindertageseinrichtungen und -pflege stellen eine wichtige Voraussetzung für die zuständigen Akteure dar, nicht nur um Hinweise auf die zukünftigen Platzbedarfe zu erhalten, sondern auch um Qualitätsstandards wie das Vorhandensein ausreichend qualifizierter Fachkräfte zu sichern. Dieser Beitrag zeigt eine Methodik zur Vorausberechnung von Platz- und Fachkräftebedarfen für die Kindertagesbetreuung auf und ist angereichert mit Hinweisen auf die Entwicklung zukünftiger Platzbedarfe. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For most children in Germany early childhood education and care (ECEC) is the first institutionalized learning environment. For ensuring sufficient provision as well as for guaranteeing high quality, it is essential to project future demands for the ECEC system. This article describes an approach to project children's ECEC participation and the demand for qualified staffworking in the German ECEC system. In addition, it presents results of population projections serving as indicators for future participation in ECEC. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.03.2021
CitationBöwing-Schmalenbrock, Melanie; Meiner-Teubner, Christiane; Olszenka, Ninja: Vorausberechnungen des Bedarfs an Plätzen und Fachkräften für die Kindertagesbetreuung. Methodik und erste Befunde - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 1, S. 105-121 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217016 - DOI: 10.25656/01:21701; 10.31244/dds.2020.01.07
export files

share content at social platforms