search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Wir müssen ihnen zutrauen, dass sie etwas verändern können". Demokratiekompetenz stärken mit Service-Learning - Lernen durch Engagement
Parallel title"We must have the confidence in them that they can change something". Strengthening democratic competence with service-learning - learning through civic engagement
Author
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 2, S. 192-203 ZDB
Document  (443 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Service-Learning - Lernen durch Engagement (LdE) ist eine Lehr- und Lernform, die fachliches Lernen von Schüler*innen mit bürgerschaftlichem Engagement verbindet. Kernziele sind das Stärken von Demokratiekompetenz und die Veränderung von Unterricht. Der Beitrag stellt das Konzept vor, zeigt Beispiele aus allen Schulformen, gibt Einblick in Studien zur Wirksamkeit und beschreibt entlang der LdE-Qualitätsstandards, worauf es bei der Umsetzung ankommt und welche Herausforderungen damit verbunden sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Service-learning - learning through civic engagement is a teaching and learning method that combines academic learning with civic engagement. Its core aims are to strengthen students' democratic competence and to enhance classroom teaching. The article introduces the pedagogical concept, shows examples from all types of (K12)schools, provides insight into scientific studies on effectiveness and describes, along the six standards for quality practice, what is important for implementing service-learning and what kind of challenges are involved. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.03.2021
CitationZentner, Sandra: "Wir müssen ihnen zutrauen, dass sie etwas verändern können". Demokratiekompetenz stärken mit Service-Learning - Lernen durch Engagement - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 2, S. 192-203 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217053 - DOI: 10.25656/01:21705; 10.31244/dds.2020.02.06
export files

share content at social platforms