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Original Title
Der Professionsbezug der Forschung zur Lehrerinnenund Lehrerbildung – ein Blick auf die aktuelle Situation in Deutschland
Parallel titleThe demands of the profession in research on teacher education – A view of the German situation
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 1, S. 67-78 ZDB
Document  (546 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um die Jahrtausendwende war eine empirische Forschung zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung in Deutschland kaum existent. Durch große Forschungsprogramme, an denen sich zahlreiche Universitäten und Institute beteiligten, konnte dieser Mangel deutlich reduziert werden. In diesen Projekten standen Erkenntnisorientierung und Professionsorientierung nicht im Gegensatz. Insgesamt besteht derzeit in der Empirischen Bildungsforschung der weitgehende Konsens, dass die Verbesserung der Lehrerinnen- und Lehrerbildung nur gelingen kann, wenn sie sich an gesicherten wissenschaftlichen Ergebnissen orientiert und den zukünftigen professionellen Pädagoginnen und Pädagogen die Fähigkeit des evidenzorientierten Entscheidens vermittelt wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In Germany, at the turn of the last millennium there was little empirical research on teacher education. Due to large research programmes with many universities and institutes involved, this lack of evidence has decreased considerably. A characteristic of these projects is that research orientation and professional orientation are not in opposition. In general, in the field of empirical research on education there is a broad consensus that the improvement of teacher education programmes at universities depends on sound scientific evidence. Furthermore, teacher training programmes should aim to communicate the importance of considering scientific knowledge in professional decision making.
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Date of publication28.05.2021
CitationGräsel, Cornelia: Der Professionsbezug der Forschung zur Lehrerinnenund Lehrerbildung – ein Blick auf die aktuelle Situation in Deutschland - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 1, S. 67-78 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217757 - DOI: 10.25656/01:21775
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