details
Original Title |
Relationierung von Theorie und Praxis im Zusammenhang mit unterrichtlichem Handeln: Befunde aus der zweiten Phase der Lehrerinnen- und Lehrerbildung |
---|---|
Parallel title | Relationship building between theory and practice in the context of first teaching experiences: Findings from the induction phase of teacher preparation |
Authors | Lohse-Bossenz, Hendrik; Seidenfuß, Manfred ; Dörfler, Tobias ; Vogel, Markus ; Rehm, Markus |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 2, S. 185-197 |
Document | full text (630 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Theorie-Praxis-Beziehung; Unterrichtsqualität; Referendariat; Studie |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Theorie-Praxis-Verhältnis spielt eine zentrale Rolle in der Lehrerinnen und Lehrerbildung. Ausgehend davon, dass angehende Lehrkräfte wissenschaftliche Erkenntnisse und schulpraktische Erfahrungen in Beziehung setzen sollen, untersucht die vorliegende Studie, inwiefern diese Relationierung Inhalt von Seminaren im Vorbereitungsdienst ist und mit dem Unterricht der angehenden Lehrkräfte korreliert. Die Daten von 541 Befragten zeigen Unterschiede in der wahrgenommenen Relationierung von Theorie und Praxis. Personen, die eine stärkere Relationierung in Seminaren berichteten, weisen höhere Ausprägungen in Qualitätsmerkmalen des Unterrichts auf. Die Befunde untermauern die Relevanz, im Vorbereitungsdienst schulpraktische Erfahrungen mit wissenschaftlichen Perspektiven zu verbinden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The relationship between theory and practice is considered central in teacher education. Based on the assumption that teacher candidates should relate scientific knowledge and field-based experiences, this study investigates in which way such relationship building is addressed in courses that accompany practical induction and to what extent it correlates with the self-perceived quality of instruction. Data from 541 teacher candidates indicate substantial differences concerning relationship building that are statistically and positively related to differences in the quality of instruction. The results underline the importance of connecting field experiences with scientific perspectives during the phase of practical induction. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.06.2021 |
Citation | Lohse-Bossenz, Hendrik; Seidenfuß, Manfred; Dörfler, Tobias; Vogel, Markus; Rehm, Markus: Relationierung von Theorie und Praxis im Zusammenhang mit unterrichtlichem Handeln: Befunde aus der zweiten Phase der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 2, S. 185-197 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217838 - DOI: 10.25656/01:21783 |