details
Original Title |
Mehr Unterrichtspraxis in die Lehramtsausbildung! Das FOCUS-Videoportal als digitales Lehr-Lern-Medium |
---|---|
Parallel title | More teaching practice in teacher education! The FOCUS video portal as a digital medium of teaching and learning |
Authors | Barth, Victoria Luise; Achour, Sabine ; Haase, Sebastian; Helbig, Kristin ; Jordan, Annemarie; Krüger, Dirk; Thiel, Felicitas |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 2, S. 255-273 |
Document | full text (1.542 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Lehramtsstudent; Lehramtsstudentin; Videoaufzeichnung; Video; Unterrichtspraxis; Unterricht; Unterrichtsbeobachtung; Selbstreflexion; Internetportal; Benutzerfreundlichkeit; Ästhetik; Umfrage |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Unterrichtsrelevante Kompetenzen wie die professionelle Wahrnehmung können durch die Analyse von Unterrichtsvideos gefördert werden. Hierfür benötigte Fallbeispiele werden im FOCUS-Videoportal bereitgestellt. In diesem Beitrag wird untersucht, inwieweit das Videoportal benutzungsfreundlich ist und sich zur Förderung der professionellen Wahrnehmung eignet. Es wurden 339 Studierende befragt. Die Ergebnisse zeugen von einer generellen Zufriedenheit mit dem inhaltlichen Angebot, der Benutzungsfreundlichkeit und der ästhetischen Umsetzung des Videoportals. Zudem konnte durch die bereitgestellten Videotrainings das Kompetenzerleben hinsichtlich der professionellen Wahrnehmung gefördert werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Teaching-relevant skills such as professional vision can be promoted by an analysis of classroom videos. The FOCUS video portal provides case studies that are required for this purpose. This paper examines whether the video portal is user-friendly and suitable for fostering professional vision. 339 student teachers were surveyed. The results indicate general satisfaction with the content, the user-friendliness, and the aesthetic design of the video portal. Moreover, the provided video-training units were conducive to the student teachers’ self-perceived capacity for professional vision. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.06.2021 |
Citation | Barth, Victoria Luise; Achour, Sabine; Haase, Sebastian; Helbig, Kristin; Jordan, Annemarie; Krüger, Dirk; Thiel, Felicitas: Mehr Unterrichtspraxis in die Lehramtsausbildung! Das FOCUS-Videoportal als digitales Lehr-Lern-Medium - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 38 (2020) 2, S. 255-273 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217885 - DOI: 10.25656/01:21788 |