search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Professionalisierung von Schulleitungen am Beispiel der Werkstatt "Schule leiten". Evaluationsergebnisse einer Fortbildungsreihe für Schulleitungen zum Thema Schulentwicklung
Parallel titleEvaluation of the professional development program "Schule leiten" ["school leadership"] for principals. Results from a program on school improvement
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 277-295 ZDB
Document  (2.002 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Empirische Studien und schulische Rechtsvorschriften betonen die Relevanz von Schulleiter*innen für die Schulentwicklung. Auf diese Aufgabe müssen Schulleiter*innen in Aus- und Fortbildungen vorbereitet werden. Der vorliegende Beitrag untersucht in einem längsschnittlichen Design Effekte der Fortbildungsreihe Werkstatt „Schule leiten“. Die Teilnehmer*innen bewerten die Werkstatt zumeist positiv und es zeigen sich geringe bis moderate Veränderungen in ihrem selbstberichteten beruflichen Handeln. Schulleiter*innen mit wenigen Jahren Leitungserfahrung berichten dabei über die größten Zuwächse. Der Beitrag diskutiert Implikationen für die Forschung und Fortbildung von Schulleiter*innen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Empirical studies and legal documents of school law highlight the importance of principals for school improvement. Professional development (PD) needs to be provided for principals in this field accordingly. This longitudinal study investigates effects of a PD program addressing principals’ self-reported skills that are related to school improvement. Participants are highly satisfied with the PD program and they report small to moderate changes of their leadership behaviour. Principals with little experience on the job report higher gains of their leadership than highly experienced principals. Implications for future research and professional development are discussed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.03.2021
CitationMeyer, André; Richter, Eric; Gronostaj, Anna; Richter, Dirk: Professionalisierung von Schulleitungen am Beispiel der Werkstatt "Schule leiten". Evaluationsergebnisse einer Fortbildungsreihe für Schulleitungen zum Thema Schulentwicklung - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 277-295 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218494 - DOI: 10.25656/01:21849; 10.31244/dds.2020.03.03
export files

share content at social platforms