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Original Title
Aus- und Weiterbildung von Schulleitenden in der deutschsprachigen Schweiz
Parallel titleQualification and further education of school principals in German-speaking Switzerland
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 302-309 ZDB
Document  (264 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der deutschsprachigen Schweiz wird die Volksschule erst seit gut 20 Jahren durch eine Schulleitung geführt. Dies bedeutet, dass die Profession „Schulleitung“ auf eine noch sehr kurze Geschichte zurückblicken kann. Gleichzeitig erhielten die Schulleitungen durch die späte Einführung deutlich mehr Kompetenzen als beispielsweise ihre Kolleg*innen in den anderen deutschsprachigen Ländern. Beides – die kurze Geschichte und die weitreichenden Kompetenzen – haben Auswirkungen auf die Aus- und Weiterbildungen von Schulleitenden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the German-speaking part of Switzerland, public schools have only been run by principals for a good 20 years. This means that the profession “school management” can look back on a very short history. At the same time, the late introduction of the profession has given principals significantly more competence than their colleagues in other German-speaking countries. Both – the short history and the far-reaching competences – have an impact on the qualification and further education of school principals. (DIPF/Orig.)
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Date of publication26.03.2021
CitationAnderegg, Niels; Breitschaft, Johannes: Aus- und Weiterbildung von Schulleitenden in der deutschsprachigen Schweiz - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 3, S. 302-309 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218514 - DOI: 10.25656/01:21851; 10.31244/dds.2020.03.05
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