details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219575
DOI: 10.25656/01:21957; 10.31244/dds.2020.04.08
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219575
DOI: 10.25656/01:21957; 10.31244/dds.2020.04.08
Original Title |
"Bedarfsgerechte" Mittelzuweisung bedarfsgerecht? Ein empirischer Blick auf den Umgang mit schulischen Mitteln und die Sichtweisen von Grundschulleitungen |
---|---|
Parallel title | Are "needs-based" allocations needs-based? An empirical study of the handling of school funds and views of primary school principals |
Author | Gröschner, Caroline |
Source | Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 454-468 |
Document | full text (908 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Finanzierung; Bedarf; Finanzplanung; Grundschule; Schulleitung; Soziale Ungleichheit; Bildungserfolg; Förderung; Bildungsverwaltung; Rahmenrichtlinie; Schüler; Soziale Herkunft; Migrationshintergrund; Inklusion; Schulverwaltung; Schulleiter; Führungsstil; Typologie; Vergleich; Interview; Hamburg; Nordrhein-Westfalen; Sachsen-Anhalt; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Reduktion des Zusammenhangs von schulischem Erfolg und sozialer Herkunft ist ein fortwährendes bildungspolitisches Ziel – nicht erst seit der Einführung von Vergleichsstudien. Mithilfe des Steuerungsmoments der „bedarfsgerechten“ Mittelvergabe wird seitens der Bildungsverwaltung versucht, diesem Phänomen entgegenzuwirken. Neben dieser Ebene fokussiert der vorliegende Beitrag die Einzelschulebene, indem die Schulleitung als Akteurin im administrativen Umgang mit ihren bedarfsgerechten Mitteln sowie ihre Sichtweise auf diese in den analytischen Mittelpunkt rücken. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Reduction of the correlation between school success and social background is an ongoing educational policy priority – not only since the introduction of comparative studies. The education administration is attempting to counteract this phenomenon with the help of the steering element of “needs-based” allocation of funds. This article focuses not only on this level, but also on the individual school level, by placing the school principal as an actor in the administrative dealing with these needs-based resources and his or her view of these allocations in the analytical center. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.04.2021 |
Citation | Gröschner, Caroline: "Bedarfsgerechte" Mittelzuweisung bedarfsgerecht? Ein empirischer Blick auf den Umgang mit schulischen Mitteln und die Sichtweisen von Grundschulleitungen - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 454-468 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219575 - DOI: 10.25656/01:21957; 10.31244/dds.2020.04.08 |