search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Vielfalt bildet! Rassismuskritische Bildungsarbeit gemeinsam gestalten". Einblicke in ein partizipatives Bildungsprojekt
Parallel title"Diversity educates! Creating antiracist education together". Glimpses into a participatory educational project
Authors
SourceMagazin erwachsenenbildung.at (2021) 42, 6 S. ZDB
Document  (505 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN9783753461724; 9783753461724
ISSN1993-6818; 19936818
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag widmet sich der Vorstellung eines aktuellen rassismuskritischen Bildungsprojekts (Laufzeit 2020-2024) zur Sensibilisierung (angehender) PädagogInnen und MultiplikatorInnen an der TU Darmstadt. Im Zentrum steht die Frage, wie rassismuskritische Bildungsarbeit durch den Einbezug zivilgesellschaftlicher und außeruniversitärer Akteurinnen und Akteure gemeinsam gestaltet werden und somit zur Öffnung von Hochschulen beitragen kann. Gefragt wird nach konkreten Diskriminierungspraktiken innerhalb der Hochschule: Welche AutorInnen werden gelesen, kommen dadurch zu Wort und werden gehört, welche nicht? Wer lehrt was aus welcher Perspektive und wen erreichen die Bildungsangebote? Wer ist (un-)sichtbar und (un-)hörbar? Welche Perspektiven werden sichtbar gemacht, welche nicht? Darüber hinaus werden im Projekt partizipative Prozesse im Hinblick auf die Gestaltung von Bildungsangeboten angestoßen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article is dedicated to the idea of a current educational project (2020–2024) on sensitizing (prospective) educators and multiplicators at TU Darmstadt to racism and antisemitism. Its main question is how such an education can be jointly organized by including people active in civil society and outside the university, thereby contributing to opening up the universities. An inquiry is made into discriminatory practices within the university: Which authors are being read and thus speaking and being heard, and which are not? Who is teaching what from which perspective and who are the educational offerings reaching? Who is (not) seen and (not) heard? Which perspectives are made visible, and which are not? In addition, participatory processes are set into motion with regard to the organization of educational offerings. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication16.04.2021
CitationFreieck, Lisa; Kasatschenko, Tatjana; Zitzelsberger, Olga; Aygün, Derman: "Vielfalt bildet! Rassismuskritische Bildungsarbeit gemeinsam gestalten". Einblicke in ein partizipatives Bildungsprojekt - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2021) 42, 6 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-220392 - DOI: 10.25656/01:22039
export files

share content at social platforms