details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-220780
DOI: 10.25656/01:22078; 10.31244/dds.2021.01.09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-220780
DOI: 10.25656/01:22078; 10.31244/dds.2021.01.09
Original Title |
Der Capability Approach als theoretisch-normative Grundlage für das Monitoring von Bildungsgerechtigkeit |
---|---|
Parallel title | The capability approach as theoretical normative fundament for the monitoring of educational justice |
Authors | Sauerwein, Markus N. ; Vieluf, Svenja |
Source | Die Deutsche Schule 113 (2021) 1, S. 101-118 |
Document | full text (210 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Bildungsmonitoring; Bildungschance; Chancengleichheit; Theorie; Capability Approach; Selbstverwirklichung; Handlungsfähigkeit; Zwischenmenschliche Beziehung; Partizipation; Entscheidungsfreiheit; Formale Bildung; Informelle Bildung; Respekt; Bildungsprozess |
sub-discipline | Educational Sociology Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Es herrscht weitgehend Konsens, dass Bildungsmonitorings normative Setzungen enthalten, die bislang jedoch theoretisch kaum begründet werden. In diesem Beitrag wird der Capability Approach als theoretische Begründung vorgeschlagen. Bildungssysteme würden dann daran gemessen, ob sie allen Schüler*innen ein Mindestmaß an Möglichkeiten für das Erreichen von Capabilities bieten und Freiheiten, diese Chancen zu nutzen, und ob sie ermöglichen, die dafür notwendigen Grundbefähigungen zu erwerben. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | There is a broad consensus that educational monitoring contains normative stipulations. However, as yet these lack theoretical substantiation. This article proposes the Capability Approach as a theoretical foundation. Educational systems would then be assessed on the basis of information about opportunities and freedoms to achieve capabilities they are offering to students and on the basis of their success in fostering the basic abilities necessary for realizing the capabilities. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.04.2021 |
Citation | Sauerwein, Markus N.; Vieluf, Svenja: Der Capability Approach als theoretisch-normative Grundlage für das Monitoring von Bildungsgerechtigkeit - In: Die Deutsche Schule 113 (2021) 1, S. 101-118 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-220780 - DOI: 10.25656/01:22078; 10.31244/dds.2021.01.09 |