details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-226505
DOI: 10.25656/01:22650; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.758
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-226505
DOI: 10.25656/01:22650; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.758
Original Title |
Der Einbezug von Erziehungswirklichkeit - Fallarbeit im Schulfach Erziehungswissenschaft |
---|---|
Parallel title | The inclusion of educational reality – casework employed in the subject of educational science |
Authors | Gather, Katharina ; Martin, Alexander |
Source | Bildungsforschung (2021) 1, S. 1-17 |
Document | full text (545 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehungswissenschaft; Unterrichtsfach; Gymnasium; Fallanalyse; Erziehungswirklichkeit; Methode; Kompetenz; Schüler; Expertenbefragung; Interview; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Fallarbeit ist eine Fachmethode im Schulfach Erziehungswissenschaft, die trotz ihrer schulpraktischen Relevanz bisher noch nicht empirisch untersucht wurde. Die dargestellte explorative Studie soll daher Aufschluss über die mit schulischer Fallarbeit verbundenen Anforderungen und Kompetenzen geben. Anhand von Experteninterviews wurde ermittelt, welche Fähigkeiten und Fertigkeiten SchülerInnen einsetzen müssen, um die Anforderungen schulischer Fallarbeit bewältigen zu können. Auf Basis der Interviewergebnisse wurde ein Rahmenmodell Kasuistischer Kompetenzen entwickelt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Casework is a method employed in the subject of educational science. Despite its relevance for school practice, it has not yet been examined empirically. Therefore, the present exploratory study is aimed at eliciting the demands and competencies associated with school case-work. We conducted expert interviews to determine the capabilities and skills which students need to cope with the demands of school casework. Based on our results, we developed a model of casuistic competencies. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.07.2021 |
Citation | Gather, Katharina; Martin, Alexander: Der Einbezug von Erziehungswirklichkeit - Fallarbeit im Schulfach Erziehungswissenschaft - In: Bildungsforschung (2021) 1, S. 1-17 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-226505 - DOI: 10.25656/01:22650; 10.25539/bildungsforschun.v0i1.758 |