details
Original Title |
Masterarbeiten als Teil naturwissenschaftsdidaktischer Forschungsprojekte – eine vielversprechende Möglichkeit, um Forschung und Lehre zu verbinden |
---|---|
Parallel title | Master’s theses as part of research projects in science education – A promising way to combine research and teaching at universities of teacher education |
Authors | Wilhelm, Markus ; Brovelli, Dorothee ; Tardent, Josiane; Gut, Christoph |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 2, S. 208-221 |
Document | full text (843 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Master-Studiengang; Lehramtsstudiengang; Abschlussarbeit; Fachdidaktik; Naturwissenschaften; Forschungsprojekt; Forschungsbezug; Praxisbericht; Pädagogische Hochschule; Schweiz |
sub-discipline | Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | An Pädagogischen Hochschulen in der Schweiz ist die Ansicht verbreitet, dass sich Masterarbeiten in der Lehrpersonenbildung an der fachdidaktischen Entwicklungsforschung ausrichten sollen. So sollen im Sinne eines «Gesellenstücks» theoriegestützt Lehr- und Lernmaterialien entwickelt werden, die die Studierenden auch in ihrer zukünftigen Tätigkeit verwenden können. Die Autorinnen und Autoren dieses Beitrags hinterfragen diesen Ansatz und stellen im Rahmen eines Praxisberichts dreißig naturwissenschaftsdidaktische Masterarbeiten vor, die in den vergangenen zehn Jahren von ihnen begleitet oder unterstützt wurden. Diese Masterarbeiten wurden allesamt im Rahmen umfangreicherer Forschungs- und Entwicklungsprojekte durchgeführt. Es zeigt sich, dass forschungsnahe Masterarbeiten eine vielversprechende Möglichkeit darstellen, um Forschung und Lehre zu verbinden, und zwar sowohl für das jeweilige Projektteam als auch für die beteiligten Masterstudierenden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | At universities of teacher education in Switzerland, the view is widespread that master’s theses in teacher education should mainly focus on the theory-based development and testing of teaching material, similar to Design-Based Research in subject-specific education. In the sense of a «journeyman’s piece», student teachers should develop material that they can also use in their future work. In this practice report, the authors question this approach and present thirty master’s theses in science education that they have supervised or supported over the past ten years. These master’s theses were all carried out within the context of more extensive research and development projects. The authors conclude that research-related master’s theses are a promising way to combine research and teaching, both for the project team and for the master’s students involved. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.10.2021 |
Citation | Wilhelm, Markus; Brovelli, Dorothee; Tardent, Josiane; Gut, Christoph: Masterarbeiten als Teil naturwissenschaftsdidaktischer Forschungsprojekte – eine vielversprechende Möglichkeit, um Forschung und Lehre zu verbinden - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 2, S. 208-221 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-233922 - DOI: 10.25656/01:23392 |