search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Elternbeteiligung als Potenzial zur Förderung des schulischen Erfolgs. Ein Second-Order-Review
Parallel titleA second-order review on parental involvement effects on student achievement and motivation
Authors
SourceDie Deutsche Schule 113 (2021) 3, S. 302-317 ZDB
Document  (522 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieses Second-Order-Review geht der Frage nach, inwiefern verschiedene Formen der Elternbeteiligung (home-based parental involvement, school-based parental involvement und academic socialization) die schulische Leistung und Motivation von Schüler*innen fördern können. Die systematische Auswertung von 18 Metaanalysen zeigt größtenteils positive, aber unterschiedlich große Effekte. Daraus ergeben sich vielfältige Möglichkeiten, wie Schulen mit ihrer pädagogischen Expertise Elternbeteiligung gezielt unterstützen können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This second-order review examines how different forms of parental involvement (homebased parental involvement, school-based parental involvement, and academic socialization) can promote students’ academic achievement and motivation. The systematic evaluation of 18 meta-analyses shows mainly positive effects that vary in size. The authors suggest in their conclusions several ways in which schools can use their pedagogical expertise to support parental involvement. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication08.10.2021
CitationTäschner, Janina; Holzberger, Doris; Hillmayr, Delia: Elternbeteiligung als Potenzial zur Förderung des schulischen Erfolgs. Ein Second-Order-Review - In: Die Deutsche Schule 113 (2021) 3, S. 302-317 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-234396 - DOI: 10.25656/01:23439; 10.31244/dds.2021.03.05
export files

share content at social platforms