details
Original Title |
Zunehmende Komplexität – notwendige Differenzierungen: Ein Diskussionsbeitrag zu Studium und Lehre als digitale Praxis |
---|---|
Parallel title | Increasing complexity – necessary differentiation: A contribution to the debate on digital practice in higher-education study and teaching |
Authors | Stanisavljevic, Marija ; Tremp, Peter |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 3, S. 336-350 |
Document | full text (937 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Hochschullehre; Pädagogische Hochschule; Lehramtsstudiengang; Lehrveranstaltung; Digitalisierung; Digitale Medien; Erleben; Erfahrung; Auswirkung; Lehramtsstudent; Lehramtsstudentin; Hochschullehrer; Hochschullehrerin; Lehrform; Virtuelle Lehre; COVID-19; Coronavirus; Pandemie; Interview; Schweiz |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Lehrveranstaltungen wurden während der Covid-19-Pandemie weitestgehend auf Fernmodus umgestellt. Wie erleben Studierende diese Lehrveranstaltungen in verändertem Modus? Inwiefern stimmen diese Einschätzungen mit denjenigen von Dozierenden überein? Wie zeigt sich weiterhin eine Orientierung an bisherigen Lehrformaten, welche gleichzeitig ein traditionelles Selbstverständnis von Hochschulen zum Ausdruck bringen? Der Beitrag präsentiert einige ausgewählte Befunde und Überlegungen und diskutiert abschließend drei zentrale Referenzfelder von Lehre und Studium. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | During the Covid-19 pandemic, university-based courses were largely switched to remote-mode teaching. How do students experience these modified courses and how do lecturers? To what extent do the assessments of students and lecturers correlate? Traditional teaching formats, such as lectures, are important for the self-concept of higher-education institutions. When formats like this change, how does orientation towards them change? The article presents some selected empirical findings concerning digitalization of higher-education teaching and concludes by discussing three central fields of reference of higher-education teaching and learning. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 26.11.2021 |
Citation | Stanisavljevic, Marija; Tremp, Peter: Zunehmende Komplexität – notwendige Differenzierungen: Ein Diskussionsbeitrag zu Studium und Lehre als digitale Praxis - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 39 (2021) 3, S. 336-350 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236790 - DOI: 10.25656/01:23679 |