details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237253
DOI: 10.25656/01:23725; 10.3224/zisu.v8i1.11
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237253
DOI: 10.25656/01:23725; 10.3224/zisu.v8i1.11
Original Title |
Peerkultur und Schulkultur im deutsch-amerikanischen Vergleich. Eine qualitative Analyse |
---|---|
Parallel title | Peer culture and school culture in German-American comparison. A qualitative analysis |
Author | Hummrich, Merle |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 8 (2019), S. 151-163 |
Document | full text (516 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildung; Kultur; Qualitative Forschung; Unterrichtsbeobachtung; Schule; Schulkultur; High School; Interaktion; Peer Group; Gesetz; Internationaler Vergleich; Gemeinschaftsschule; Jugendlicher; Deutschland; USA |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-8474-2356-0; 9783847423560 |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Forschung zu Peerkultur und Schule verweist nicht mehr nur auf die widerständige Praxis der Gleichaltrigen, sondern auch die Verbundenheit der peerkulturellen mit der Unterrichtsordnung. Wie diese Beziehungen unter Jugendlichen schulkulturell eingebettet sind und welche international vergleichbaren Gemeinsamkeiten und Unterschiede sie aufweisen, ist bislang noch nicht erforscht. Im vorliegenden Beitrag werden Gleichaltrigenbeziehungen in einer deutschen Gemeinschaftsschule und einer US-amerikanischen Highschool analysiert und zu schulkulturellen und gesetzlichen Rahmungen in Beziehung gesetzt. Insgesamt soll herausgearbeitet werden, wie Peerkultur und Schulkultur auf unterschiedliche Art und Weise zueinander relationiert sind und wie sich die Konstitution von Schule in die Peerzusammenhänge einschreibt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Recent research, focusing on peer culture and school, not only shows the oppositional backstage practice of youth against teachers, but also connects peer cultural and classroom order. The question, how school culture affects relations among youths and which differences and similarities can be found by conducting comparative research, has not been answered yet. In this contribution the students' practices in classrooms are examined and related to the school cultural drafts at a German common school and a US-American High School as well as to legal framing of school education. Overall it will be shown how peer-culture and schoolculture are related and how the constitution of school inscribes into peer contexts. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.12.2021 |
Citation | Hummrich, Merle: Peerkultur und Schulkultur im deutsch-amerikanischen Vergleich. Eine qualitative Analyse - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 8 (2019), S. 151-163 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237253 - DOI: 10.25656/01:23725; 10.3224/zisu.v8i1.11 |