details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237878
DOI: 10.25656/01:23787; 10.24452/sjer.43.3.8
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237878
DOI: 10.25656/01:23787; 10.24452/sjer.43.3.8
Original Title |
On the relation between school alienation and social school climate |
---|---|
Parallel title | Die Beziehung zwischen Schulentfremdung und sozialem Schulklima |
Authors | Schmid, Anne ; Morinaj, Julla ; Hascher, Tina |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 451-463 |
Document | full text (5.065 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Schule; Entfremdung; Unterrichtsklima; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schüler-Schüler-Beziehung; Wirkung; Schüler; Affektive Entwicklung; Kognitive Entwicklung; Sekundarstufe I; Schuljahr 07; Fragebogenerhebung; Regressionsanalyse; Querschnittuntersuchung; Bern; Schweiz |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | English |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | In recent years, scholars have referred to school alienation as a severe problem that affects the socio-emotional and cognitive development of students. In this study, the authors examined how the relationships with teachers and classmates are associated with students’ state of alienation from learning, from teachers, and from classmates, applying a cross-sectional research design. Participants included 543 Grade 7 students from the Swiss canton of Bern who took part in the binational research project “School Alienation in Switzerland and Luxembourg (SASAL, 2015-2019)”. Results of correlation and multiple regression analyses revealed that the student-teacher and student-student relationships were associated with alienation from school. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Schulentfremdung stellt ein Problem für die sozial-emotionale und kognitive Entwicklung von Lernenden dar. In dieser Studie wurde anhand einer Querschnittsanalyse der Zusammenhang zwischen der Schüler-Lehrer-Beziehung sowie der Schüler-Schüler-Beziehung und drei Schulentfremdungsdomänen (Entfremdung vom Lernen, Entfremdung von Lehrpersonen, Entfremdung von Klassenkameraden) untersucht. Der Datensatz umfasste 543 Lernende der 7. Klasse aus dem Kanton Bern in der Schweiz, welche an der binationalen Studie „Schulentfremdung in der Schweiz und in Luxembourg (SASAL, 2015-2019)“ teilnahmen. Die Ergebnisse der Korrelations- und multiplen Regressionsanalysen deuten darauf hin, dass sowohl die Schüler/-in-Lehrperson-Beziehung als auch die Schüler/-in-Schüler/-in-Beziehung mit Schulentfremdung zusammenhängen. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2021 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 07.01.2022 |
Citation | Schmid, Anne; Morinaj, Julla; Hascher, Tina: On the relation between school alienation and social school climate - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 451-463 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237878 - DOI: 10.25656/01:23787; 10.24452/sjer.43.3.8 |