details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239002
DOI: 10.25656/01:23900; 10.25539/bildungsforschun.v2i18.297
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239002
DOI: 10.25656/01:23900; 10.25539/bildungsforschun.v2i18.297
Original Title |
Zusammenhang von Home Numeracy Environment und Home Literacy Environment mit kindlichen Vorläuferfertigkeiten |
---|---|
Parallel title | Association of Home Numeracy Environment and Home Literacy Environment with child competencies |
Authors | Söchtig, Imke; Niklas, Frank |
Source | Bildungsforschung (2020) 2, S. 1-17 |
Document | full text (588 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Kind; Vorschulalter; Kindergarten; Mathematische Kompetenz; Rechnenlernen; Vorwissen; Schreiben; Familienerziehung; Lernumgebung; Arbeitsgedächtnis; Informationsverarbeitung; Vorlesen; Lesenlernen; Einflussfaktor; Prognose; Intelligenztest; Wortschatztest; Rechentest; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1860-8213; 18608213 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die vorliegende Studie erfasste mathematische und schriftsprachliche Vorläuferkompetenzen von Kindergartenkindern sowie Aspekte ihrer familiären Lernumwelt. Hierbei wurde der Zusammenhang von familiärem Hintergrund, Home Numeracy Environment (HNE), Home Literacy Environment (HLE) und kindlichen Vorläuferkompetenzen untersucht. Tatsächlich sagte die HNE signifikant numerische Basisfertigkeiten und die HLE signifikant den Sprachentwicklungsstand vorher. Darüber hinaus war die HNE ein signifikanter Prädiktor der Buchstabenkenntnis. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this study, precursors of mathematical and literacy competencies of kindergarten children were assessed. The association of family background, Home Numeracy Environment (HNE), Home Literacy Environment (HLE) and early child competencies was analyzed. The HNE significantly predicted basic numerical competencies and the HLE significantly predicted children’s linguistic competencies. Further, the HNE was a significant predictor of letter knowledge. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Bildungsforschung Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.01.2022 |
Citation | Söchtig, Imke; Niklas, Frank: Zusammenhang von Home Numeracy Environment und Home Literacy Environment mit kindlichen Vorläuferfertigkeiten - In: Bildungsforschung (2020) 2, S. 1-17 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239002 - DOI: 10.25656/01:23900; 10.25539/bildungsforschun.v2i18.297 |