search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Lokale Bildungsräume zwischen Struktur und Handlung
Author
SourceTertium comparationis 18 (2012) 1, S. 12-24 ZDB
Document  (253 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732; 09479732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autorin macht den raumtheoretischen Ansatz von Martina Löw für die erziehungswissenschaftliche Diskussion und Fragestellung nutzbar. Die Vermittlung von Löws Ansatz zwischen ontologisierenden und konstruktivistischen Perspektiven dient ihr als Ausgangspunkt "lokale Bildungsräume" - also z.B. lokale Schulangebote, regionale Bildungslandschaften, die Einteilung von Schulbezirken und die Verteilung der Schülerinnen und Schüler - analytisch zugänglich zu machen. Damit legt sie ein Konzept vor, das sowohl Selektions- und Wahlentscheidungen als auch Konkurrenz- und Kooperationsbeziehungen zwischen Schulen und Bildungsangeboten in den Blick zu nehmen vermag. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article is an attempt to harness the spatial theory of Martina Löw for the discussion and research in education science. It bases on the observation of contradictories between the ontologized usage of spatial heuristics (for example concerning the question of regional inequalities in education) and the current theories of space, which focus more on a constructivist perspective. Martina Löw's concept undertakes a theoretical connection between these contradictory positions, because now "local spaces of education" can be observed both, concerning the structuring by space and the construction of space. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.05.2022
CitationStosic, Patricia: Lokale Bildungsräume zwischen Struktur und Handlung - In: Tertium comparationis 18 (2012) 1, S. 12-24 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-244921 - DOI: 10.25656/01:24492
export files

share content at social platforms