Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Titel
Populäre Musik als Problem des Musikunterrichts
Autor
OriginalveröffentlichungBehne, Klaus-E. [Hrsg.]: Einzeluntersuchungen. Laaber : Laaber-Verlag 1980, S. 257-283. - (Musikpädagogische Forschung; 1)
Dokument  (2.184 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
Sonstige beteiligte InstitutionenArbeitskreis Musikpädagogische Forschung
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN3-9215-1855-5; 3921518555
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
Begutachtungsstatus(Verlags-)Lektorat
Abstract (Englisch):Starting point of this study is the contradiction between the eminent importance of popular music for the spare-time activities of teenagers and the inability of music education to take up the difficult matter of popular music and make use of it for its didactic purposes. Hermeneutic analysis of texts from the theoretical discussion in music education from the years of 1945-74 is aimed at explaining this contradictory situation with regard to the sociological aspects of spare-time activities as well as to the aspects concerning music education. The study proceeds from the hypothesis of Habermas, that "labour" and "leisure" must be seen in a complementary relation, and that the subjective role of leisure-time can be contrary to its objective consequences. The study shows, that by the respective theoretical positions in music-teaching the functional connection of popular music with the existential situation of teenagers is either misunderstood or cut down to the discussion of matters strictly musical. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Einzeluntersuchungen
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am11.07.2022
QuellenangabeKnolle, Niels: Populäre Musik als Problem des Musikunterrichts - In: Behne, Klaus-E. [Hrsg.]: Einzeluntersuchungen. Laaber : Laaber-Verlag 1980, S. 257-283. - (Musikpädagogische Forschung; 1) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-247435 - DOI: 10.25656/01:24743
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen