search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fachdidaktische Unterrichtsvignetten in Forschung und Lehre: Überblick über Forschungsarbeiten und Einsatzmöglichkeiten
Parallel titleVignettes in research and teaching: Review of research activities and potential applications
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 3, S. 487-505 ZDB
Document  (575 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Verschiedene Einsatzmöglichkeiten von fachdidaktischen Unterrichtsvignetten in der empirischen Bildungsforschung sowie in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung werden vorgestellt. Dabei wird auf die Verwendung von Unterrichtsvignetten als Testaufgaben sowie als Materialien zur Ausbildung professioneller Kompetenzen von (angehenden) Lehrkräften fokussiert. Nach der Darstellung der Konstruktionsprinzipien sowie der Präsentationsformate für Unterrichtsvignetten werden methodische Implikationen zur statistischen Auswertung von vignettenbasierten Testverfahren diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article summarizes potential applications of vignettes in educational research and teacher education. It focuses on both the use of vignettes for assessing professional skills like pedagogical content knowledge and vignettes as a teaching material. After the presentation of approaches to generating vignettes, methodical implications for statistical analyses of vignettebased tests are discussed.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.08.2022
CitationRutsch, Juliane; Seidenfuß, Manfred; Vogel, Markus; Dörfler, Tobias; Rehm, Markus: Fachdidaktische Unterrichtsvignetten in Forschung und Lehre: Überblick über Forschungsarbeiten und Einsatzmöglichkeiten - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 35 (2017) 3, S. 487-505 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-252489 - DOI: 10.25656/01:25248
export files

share content at social platforms