search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Selbstgesteuertes Lernen und Digitalisierung an der Gesamtschule Münster Mitte
Parallel titleSelf-regulated learning and digitalization at the Münster Mitte comprehensive school
Authors
SourceDie Deutsche Schule 114 (2022) 3, S. 288-292 ZDB
Document  (149 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Städtische Gesamtschule Münster Mitte (GEMM) wurde 2021 mit dem „Deutschen Schulpreis Spezial“ in der Kategorie „Selbstorganisiertes Lernen ermöglichen“ ausgezeichnet. Mit individuellen Lernplänen, Logbüchern und Lernbüros wurde in den Lockdown-Phasen der Pandemie-Zeit ihr Konzept des eigenverantwortlichen Lernens in den digitalen Raum überführt und dort weiterentwickelt. In diesem Bericht wird das Individualisierungs- und Differenzierungskonzept der Schule dargestellt, bevor im Anschluss der Bezug zum selbstgesteuerten Lernen mit digitalen Medien hergestellt und ein Einblick in das selbstgesteuerte Lernen unter Pandemiebedingungen gegeben wird. Der Beitrag schließt mit einem kurzen Fazit, in dem ein Blick auf Potenziale und Herausforderungen des selbstgesteuerten Lernens mit digitalen Medien geworfen wird, und einem Ausblick auf zukünftige Entwicklungen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In 2021, the Münster Mitte Municipal Comprehensive School (GEMM) was awarded the “German School Award” in the category “Enabling self-organized learning”. With individual learning plans, logbooks and learning offices, its concept of self-directed learning was transferred to the digital space during the lockdown phases of the pandemic period and further developed there. In this report, the school’s individualization and differentiation concept is outlined, before making the connection to self-directed learning with digital media and giving an insight into self-directed learning under pandemic conditions. The article closes with a short conclusion, taking a look at the potentials and challenges of self-directed learning with digital media, and an outlook on future developments. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication20.09.2022
CitationThöne, Ulli; Kösters, Kathi: Selbstgesteuertes Lernen und Digitalisierung an der Gesamtschule Münster Mitte - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 3, S. 288-292 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-253933 - DOI: 10.25656/01:25393; 10.31244/dds.2022.03.06
export files

share content at social platforms