details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254209
DOI: 10.25656/01:25420; 10.3217/zfhe-14-04/12
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254209
DOI: 10.25656/01:25420; 10.3217/zfhe-14-04/12
Original Title |
Weiterentwicklung von Praktikumskulturen in der hochschulischen Lehrer/innenbildung durch Begegnungen im Third Space |
---|---|
Parallel title | Third space as a concept for the further development of internship cultures in tertiary level teacher education |
Authors | Grüning, Miriam ; Hascher, Tina |
Source | Zeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 4, S. 191-210 |
Document | full text (321 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Schulpraktikum; Hochschule; Schule; Kooperation; Lehrerausbildung; Lernort; Theorie-Praxis-Beziehung; Rating-Verfahren |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2219-6994; 22196994 |
Language | German |
Year of creation | 2019 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Whitchurch (2010) entwickelte ein Phasenmodell, welches Akteurinnen/Akteure durchlaufen, wenn unterschiedliche Gruppen im sog. „dritten Raum“ zusammenarbeiten. Unter Zuhilfenahme dieses Modells wurde die Zusammenarbeit von Hochschulen und Schulen im Kontext von Praktika in der Lehrer/innenbildung untersucht. Anhand von Ratingkonferenzen, durchgeführt an zwei Standorten der Lehrer/innenbildung, wurden Themen identifiziert, welche ein Potential zur Weiterentwicklung von Praktikumskulturen darstellen können. Dabei zeigt sich aber auch, dass nicht alle Aspekte, welche diskursiv eingebracht werden, sich für eine solche Weiterentwicklung eignen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Whitchurch (2010) developed a phase model that individuals go through when different groups work together in the “third space”. Based on this model, the context of cooperation between universities and schools in the context of internships was examined. With the help of evaluation conferences conducted at two teacher education programmes, topics were identified which could offer potential for the further development of internship cultures. It was also shown that not all aspects which are introduced discursively are suitable for such further development. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Hochschulentwicklung Jahr: 2019 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.09.2022 |
Citation | Grüning, Miriam; Hascher, Tina: Weiterentwicklung von Praktikumskulturen in der hochschulischen Lehrer/innenbildung durch Begegnungen im Third Space - In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 4, S. 191-210 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254209 - DOI: 10.25656/01:25420; 10.3217/zfhe-14-04/12 |