search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Weiterentwicklung von Praktikumskulturen in der hochschulischen Lehrer/innenbildung durch Begegnungen im Third Space
Parallel titleThird space as a concept for the further development of internship cultures in tertiary level teacher education
Authors
SourceZeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 4, S. 191-210 ZDB
Document  (321 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2219-6994; 22196994
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Whitchurch (2010) entwickelte ein Phasenmodell, welches Akteurinnen/Akteure durchlaufen, wenn unterschiedliche Gruppen im sog. „dritten Raum“ zusammenarbeiten. Unter Zuhilfenahme dieses Modells wurde die Zusammenarbeit von Hochschulen und Schulen im Kontext von Praktika in der Lehrer/innenbildung untersucht. Anhand von Ratingkonferenzen, durchgeführt an zwei Standorten der Lehrer/innenbildung, wurden Themen identifiziert, welche ein Potential zur Weiterentwicklung von Praktikumskulturen darstellen können. Dabei zeigt sich aber auch, dass nicht alle Aspekte, welche diskursiv eingebracht werden, sich für eine solche Weiterentwicklung eignen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Whitchurch (2010) developed a phase model that individuals go through when different groups work together in the “third space”. Based on this model, the context of cooperation between universities and schools in the context of internships was examined. With the help of evaluation conferences conducted at two teacher education programmes, topics were identified which could offer potential for the further development of internship cultures. It was also shown that not all aspects which are introduced discursively are suitable for such further development. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.09.2022
CitationGrüning, Miriam; Hascher, Tina: Weiterentwicklung von Praktikumskulturen in der hochschulischen Lehrer/innenbildung durch Begegnungen im Third Space - In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 14 (2019) 4, S. 191-210 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-254209 - DOI: 10.25656/01:25420; 10.3217/zfhe-14-04/12
export files

share content at social platforms