search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung in Unternehmen. Eine explorative Studie am Beispiel der industriellen Elektroberufe
Parallel titleVocational training for sustainable development. An explorative study using the example of industrial electrical occupations
Author
SourceBerlin : Wissenschaftlicher Verlag 2015, XIV, 286 S. - (Dissertation, Universität Hamburg, 2014)
Document  (3.414 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
ISBN978-3-86573-871-4; 9783865738714
LanguageGerman
Year of creation
review statusDoctoral thesis (PhD thesis or habilitation)
Abstract (German):Diese Dissertation knüpft an die Ergebnisse und Forschungsdesiderate des 2008 abgeschlossenen Verbundprojektes GInE (Globalität und Interkulturalität als integrale Bestandteile beruflicher Bildung für eine nachhaltige Entwicklung) an. Sie stellt einen Beitrag zur empirischen Berufsbildungsforschung dar. Wesentliche Ziele sind, Handlungsspielräume für eine nachhaltige Entwicklung in der elektrotechnischen Facharbeit zu erforschen sowie die derzeitige Verbreitung und Umsetzung der Leitidee der Nachhaltigkeit in der betrieblichen Ausbildung der industriellen Elektroberufe zu untersuchen. Hierzu wurden 31 Interviews in 11 Industrieunternehmen verschiedener Wirtschaftsbereiche geführt. Bezugnehmend auf aktuelle Konzepte und Modelle einer Beruflichen Bildung für nachhaltige Entwicklung (BBnE) wird ein eigener Gestaltungsvorschlag für die Ausbildung der industriellen Elektroberufe präsentiert sowie Empfehlungen für die Verstetigung der BBnE gegeben. (Autor)
Abstract (English):This dissertation based on the results and research desiderata of the joint project GInE (Globality and Interculturality as Integral Components of Vocational Education for Sustainable Development), which was completed in 2008. It represents a contribution to empirical vocational training research. The main objectives are to explore the scope for action for sustainable development in skilled electrical work and to investigate the current dissemination and implementation of the guiding idea of sustainability in in-company training for industrial electrical occupations. For this purpose, 31 interviews were conducted in 11 industrial companies of different economic sectors. With reference to current concepts and models of vocational training for sustainable development, an own design proposal for the training of industrial electrical occupations is presented as well as recommendations for the continuation of BBnE. (Author)
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication14.12.2022
CitationReichwein, Wilko: Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung in Unternehmen. Eine explorative Studie am Beispiel der industriellen Elektroberufe. Berlin : Wissenschaftlicher Verlag 2015, XIV, 286 S. - (Dissertation, Universität Hamburg, 2014) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256129 - DOI: 10.25656/01:25612
export files

share content at social platforms