details
Original Title |
Evidenzbasierte Schulentwicklung. Ein Forschungsüberblick aus interdisziplinärer Perspektive |
---|---|
Parallel title | Evidence-based school improvement. A research survey from an interdisciplinary point of view |
Authors | Ackeren, Isabell van ; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga ; Binnewies, Carmen ; Clausen, Marten ; Dormann, Christian ; Preisendoerfer, Peter ; Rosenbusch, Christoph ; Schmidt, Uwe |
Source | Die Deutsche Schule 103 (2011) 2, S. 170-184 |
Document | full text (211 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Forschung; Schulentwicklung; Handlungsorientierung; Steuerung; Forschungsstand; Evidenz; Wirkungsforschung; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Konzept der Evidenzbasierung von Steuerung und professionellem Handeln erfährt im Bildungswesen zunehmende Beachtung. Im Kern geht es darum, empirisch hinreichend belegte Erkenntnisse als "Steuerungswissen" für Politik und Praxis für die Qualitätsentwicklung nutzbar zu machen. Wie erste Befunde aus unterschiedlichen Forschungsdisziplinen jedoch zeigen, lassen sich empirische Erkenntnisse nicht umstandslos in erfolgreiches "evidenzbasiertes" Handeln umsetzen. In diesem Zusammenhang wird eine systematische Bestandsaufnahme des nationalen und internationalen Forschungsstands geleistet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The concept of evidence based governance and praxis experiences increasing attention in education. Empirical evidence is meant to serve as 'control knowledge' for policy and practice to enhance the quality of education systems. However, first results from different research disciplines show that empirical findings cannot be implemented into successful, evidence-based action by implication. In this context, a systematic survey of national and international research is presented. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 28.11.2022 |
Citation | Ackeren, Isabell van; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Binnewies, Carmen; Clausen, Marten; Dormann, Christian; Preisendoerfer, Peter; Rosenbusch, Christoph; Schmidt, Uwe: Evidenzbasierte Schulentwicklung. Ein Forschungsüberblick aus interdisziplinärer Perspektive - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 2, S. 170-184 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256936 - DOI: 10.25656/01:25693 |