search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Evidenzbasierte Schulentwicklung. Ein Forschungsüberblick aus interdisziplinärer Perspektive
Parallel titleEvidence-based school improvement. A research survey from an interdisciplinary point of view
Authors
SourceDie Deutsche Schule 103 (2011) 2, S. 170-184 ZDB
Document  (211 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Konzept der Evidenzbasierung von Steuerung und professionellem Handeln erfährt im Bildungswesen zunehmende Beachtung. Im Kern geht es darum, empirisch hinreichend belegte Erkenntnisse als "Steuerungswissen" für Politik und Praxis für die Qualitätsentwicklung nutzbar zu machen. Wie erste Befunde aus unterschiedlichen Forschungsdisziplinen jedoch zeigen, lassen sich empirische Erkenntnisse nicht umstandslos in erfolgreiches "evidenzbasiertes" Handeln umsetzen. In diesem Zusammenhang wird eine systematische Bestandsaufnahme des nationalen und internationalen Forschungsstands geleistet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The concept of evidence based governance and praxis experiences increasing attention in education. Empirical evidence is meant to serve as 'control knowledge' for policy and practice to enhance the quality of education systems. However, first results from different research disciplines show that empirical findings cannot be implemented into successful, evidence-based action by implication. In this context, a systematic survey of national and international research is presented. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.11.2022
CitationAckeren, Isabell van; Zlatkin-Troitschanskaia, Olga; Binnewies, Carmen; Clausen, Marten; Dormann, Christian; Preisendoerfer, Peter; Rosenbusch, Christoph; Schmidt, Uwe: Evidenzbasierte Schulentwicklung. Ein Forschungsüberblick aus interdisziplinärer Perspektive - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 2, S. 170-184 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256936 - DOI: 10.25656/01:25693
export files

share content at social platforms