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Original Title
Die Konzeption der Bildungspsychologie und das Potential ihres Strukturmodells
Parallel titleThe conception of Bildung-Psychology and the potential of its structural model
Authors
SourceDie Deutsche Schule 103 (2011) 4, S. 381-392 ZDB
Document  (226 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Bildungspsychologie beschäftigt sich aus psychologischer Perspektive mit Bildungsprozessen sowie mit den Bedingungen, die diese Prozesse gemäß psychologischer Theorien beeinflussen. Drei Dimensionen stecken den thematischen Rahmen des Faches ab: (I) die individuelle Bildungskarriere, welche die gesamte Lebensspanne inkludiert, (II) die Aufgabenbereiche sowie (III) die relevanten Handlungsebenen. Die Potentiale der Bildungspsychologie und ihres Strukturmodells werden anhand eines Beispiels zur Gewaltprävention in Schulen illustriert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Bildung-Psychology is dealing with educational processes as well as with the conditions influencing these processes. This is always done from the perspective of psychology. The thematic frame of this discipline is defined by three dimensions: (I) the chronological educational career of an individual, (II) the fields of activities and (III) the several levels of these activities. The potential of Bildung-Psychology and its structural model will be illustrated using the sample case of violence prevention in school. (DIPF/Orig.)
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Date of publication02.12.2022
CitationSpiel, Christiane; Schober, Barbara; Wagner, Petra; Reimann, Ralph; Strohmeier, Dagmar: Die Konzeption der Bildungspsychologie und das Potential ihres Strukturmodells - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 4, S. 381-392 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257179 - DOI: 10.25656/01:25717
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