details
Original Title |
Die Konzeption der Bildungspsychologie und das Potential ihres Strukturmodells |
---|---|
Parallel title | The conception of Bildung-Psychology and the potential of its structural model |
Authors | Spiel, Christiane ; Schober, Barbara ; Wagner, Petra ; Reimann, Ralph ; Strohmeier, Dagmar |
Source | Die Deutsche Schule 103 (2011) 4, S. 381-392 |
Document | full text (226 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogische Psychologie; Bildungsbiografie; Schulprogramm; Lebenslanges Lernen; Gewaltprävention; Konzeption; Struktur |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Bildungspsychologie beschäftigt sich aus psychologischer Perspektive mit Bildungsprozessen sowie mit den Bedingungen, die diese Prozesse gemäß psychologischer Theorien beeinflussen. Drei Dimensionen stecken den thematischen Rahmen des Faches ab: (I) die individuelle Bildungskarriere, welche die gesamte Lebensspanne inkludiert, (II) die Aufgabenbereiche sowie (III) die relevanten Handlungsebenen. Die Potentiale der Bildungspsychologie und ihres Strukturmodells werden anhand eines Beispiels zur Gewaltprävention in Schulen illustriert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Bildung-Psychology is dealing with educational processes as well as with the conditions influencing these processes. This is always done from the perspective of psychology. The thematic frame of this discipline is defined by three dimensions: (I) the chronological educational career of an individual, (II) the fields of activities and (III) the several levels of these activities. The potential of Bildung-Psychology and its structural model will be illustrated using the sample case of violence prevention in school. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2011 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 02.12.2022 |
Citation | Spiel, Christiane; Schober, Barbara; Wagner, Petra; Reimann, Ralph; Strohmeier, Dagmar: Die Konzeption der Bildungspsychologie und das Potential ihres Strukturmodells - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 4, S. 381-392 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257179 - DOI: 10.25656/01:25717 |