search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schülerwettbewerbe und schulexterne Zertifikate als Veränderung schulischer Arbeit und schulischen Lernens?
Parallel titleDo student competitions and external certificates change learning processes and work in school?
Authors
SourceDie Deutsche Schule 104 (2012) 2, S. 164-184 ZDB
Document  (260 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Schülerwettbewerbe und Zertifikate (wie z.B. Cambridge Certificate oder European Computer Driving Licence), die von schulsystemexternen Akteuren formuliert und von Schulen ihren Schülern und Schülerinnen angeboten werden, können als "schulexterne" inhaltliche Impulse für die Gestaltung schulischen Lernens und Arbeitens verstanden werden. Anhand einer explorativen Studie an zwei gymnasialen Schulen wird diskutiert, inwieweit und welche steuernden Einflüsse von solchen schulexternen inhaltlichen Impulsen ausgehen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Student competitions and additional certificates (such as Cambridge Certificate or European Computer Driving Licence), which are constructed by actors located outside the school system and which are offered by schools to their students as curriculum enrichment, may be understood as external curricular impulses on learning processes and work in schools. An explorative study of two gymnasium-type schools is discussed with respect to changes of governance which might result from these types of external curricular impulses. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.12.2022
CitationPrenninger, Eva Maria; Altrichter, Herbert: Schülerwettbewerbe und schulexterne Zertifikate als Veränderung schulischer Arbeit und schulischen Lernens? - In: Die Deutsche Schule 104 (2012) 2, S. 164-184 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257284 - DOI: 10.25656/01:25728
export files

share content at social platforms