details
Original Title |
Stiftungen als Akteure eines neuen Bildungsregimes |
---|---|
Parallel title | Foundations as actors of a new educational regime |
Author | Höhne, Thomas |
Source | Die Deutsche Schule 104 (2012) 3, S. 242-255 |
Document | full text (198 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungspolitik; Steuerung; Elite; Regionalisierung; Finanzen; Globalisierung; Einflussfaktor; Bertelsmann-Stiftung; Private Trägerschaft; Stiftung; Deutschland |
sub-discipline | Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Stiftungen haben sich mittlerweile zu einflussreichen Akteuren im Bildungsbereich entwickelt. Dies ist wesentlich auf die Herausbildung neuer Steuerungsformen und eines neuen Bildungsregimes zurückzuführen, in dem private und staatliche Akteure zusehends kooperieren. Zum einen wird im vorliegenden Beitrag kritisch nach der Legitimation großer Stiftungen in ihrer Funktion als bildungspolitische Akteure gefragt und zum anderen die Problematik ihres Engagements exemplarisch anhand der Bertelsmann Stiftung verdeutlicht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Foundations have become influential actors in the educational sector by now. This is mainly based on new forms of governance and a new educational regime in which public and private actors cooperate more and more. This article deals on the one hand critically with the legitimation of large foundations functioning as education political actors; it illustrates on the other hand the problems of this involvement exemplarily with regard to the Bertelsmann Foundation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2012 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.12.2022 |
Citation | Höhne, Thomas: Stiftungen als Akteure eines neuen Bildungsregimes - In: Die Deutsche Schule 104 (2012) 3, S. 242-255 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257324 - DOI: 10.25656/01:25732 |