search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Aber manchmal habe ich schon diese Angst...". Paradoxien pädagogischen Handelns unter dem Vorzeichen von Versicherheitlichung
Parallel title"But sometimes I do have this fear..." Paradoxes of socio-pedagogical action in times of securitization
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 4, S. 500-518 ZDB
Document  (973 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Pädagogisches Handeln ist seiner Strukturlogik nach gekennzeichnet durch paradoxe Spannungen, die professionell nicht auflösbar sind, sondern reflexiv gehandhabt werden müssen. Wie sich grundlegende Paradoxien (sozial-)pädagogischen Handelns in Zeiten von Versicherheitlichung zusätzlich verschärfen, rekonstruiert der Beitrag auf der Basis von im Feld der Präventions- und Deradikalisierungsarbeit im Haftkontext erhobenen Beobachtungs- und Interviewdaten. Dazu wird der Einfluss von Versicherheitlichung an der paradoxen Spannung zwischen pädagogischen und sozialarbeiterischen Prinzipien und der Logik von Prävention und Gefängnis sowie der Spannung zwischen Nähe und Distanz bei der Gestaltung (sozial-)pädagogischer Beziehungen aufgezeigt. Hierbei wird deutlich, wie sehr die Dilemmata der pädagogischen Arbeit miteinander verknüpft sind und einseitige Auflösungen in einem Aspekt schließlich auf andere Dilemma-Konstellationen übergreifen können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Structurally, professional pedagogy has to deal with paradoxical tensions. These unsolvable tensions have no easy solutions, but have to be dealt with reflexively. This article reconstructs the complexification of paradoxes of socio-pedagogical action in times of securitization on the basis of observation and interview data gained in the field of prevention and deradicalization in German prisons. We demonstrate the influence of securitization on the paradoxical tension between the principles of pedagogy and social work and the logics of prevention and prison, and on the tension between being close and being distant in pedagogical interaction and relationships. We show to what extent the dilemmas of pedagogy are interrelated: one-sided solutions in one aspect can eventually spill over to other dilemma constellations. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.01.2023
CitationJakob, Maria; Jukschat, Nadine; Leistner, Alexander: "Aber manchmal habe ich schon diese Angst...". Paradoxien pädagogischen Handelns unter dem Vorzeichen von Versicherheitlichung - In: Zeitschrift für Pädagogik 66 (2020) 4, S. 500-518 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258050 - DOI: 10.25656/01:25805
export files

share content at social platforms