search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Schulentwicklungsbegleitung durch multiprofessionelle Teams. Aufgabenbereiche, Kooperationspraktiken und Beratungsverständnisse
Parallel titleSchool development support through multi-professional teams. Responsibilities, cooperation practices and understandings of counselling
Author
SourceDie Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 363-377 ZDB
Document  (203 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Zuge des Reformprojekts „Grundkompetenzen absichern“ wurden Schulen in Österreich, deren Schüler*innen über einen längeren Zeitraum nicht die Mindestanforderungen erfüllten, dazu verpflichtet, multiprofessionelle Beratungsteams zur schulischen Entwicklungsarbeit zu Rate zu ziehen. Diese Teams setzten sich aus Schulentwicklungsberater*innen, Fachdidaktiker*innen und Vertreter*innen der Schulpsychologie zusammen. Erstmals wurden somit systematisch verschiedene Professionen damit beauftragt, Schulen in ihrer Entwicklungsarbeit zu begleiten. Der folgende Beitrag fokussiert auf die Zusammenarbeit sowie auf Beratungsverständnisse der Akteur*innen in diesen Teams und diskutiert Befunde einer empirischen Studie dazu. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):As part of the reform project “Securing Basic Competences”, schools in Austria whose pupils did not meet the minimum requirements over a longer period were required to consult multi-professional advisory teams for school development purposes. These teams were composed of school development counsellors, subject specialists, and representatives of school psychology. Thus, for the first time, different professions were systematically commissioned to accompany schools in their development work. The following article focuses on the cooperation and counselling understandings of the actors in these teams and discusses the findings of an empirical study. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.02.2023
CitationJesacher-Rößler, Livia: Schulentwicklungsbegleitung durch multiprofessionelle Teams. Aufgabenbereiche, Kooperationspraktiken und Beratungsverständnisse - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 363-377 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261844 - DOI: 10.25656/01:26184; 10.31244/dds.2022.04.03
export files

share content at social platforms