details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261902
DOI: 10.25656/01:26190; 10.31244/dds.2022.04.09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261902
DOI: 10.25656/01:26190; 10.31244/dds.2022.04.09
Original Title |
Die Relevanz von Mentor*innen für die Professionalisierung von angehenden Lehrkräften im Praxissemester. Forschungsdesiderate und Handlungsoptionen |
---|---|
Parallel title | The relevance of mentors for the professionalization of prospective teachers in internships. Research desiderata and options for action |
Authors | Caruso, Carina ; Goller, Michael |
Source | Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 416-421 |
Document | full text (156 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Mentoring; Lehramtsstudent; Praxissemester; Professionalisierung; Lehrerausbildung; Mentor; Studentenbetreuung; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Praxissemester (PS) sind Mentor*innen für Studierende wichtige Bezugspersonen, die sie u. a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht begleiten. Während z. B. zur Kompetenzentwicklung Studierender im PS mehrere Erkenntnisse vorliegen, ist die Perspektive von Mentor*innen bisher wenig untersucht. Dieser Bericht zielt darauf, die Relevanz von Mentor*innen herauszuarbeiten, Forschungsdesiderate zu umreißen und Handlungsoptionen aufzuzeigen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Within long-term internships, mentors are highly relevant resources and cooperation partners for teacher students. While several studies already shed light on students’ competence development during such internships, only very little is known about the mentors’ perspective on their own role in the underlying learning and development processes. This report aims to highlight the relevance of mentors, to designate research desiderata and to identify options for action. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2022 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.02.2023 |
Citation | Caruso, Carina; Goller, Michael: Die Relevanz von Mentor*innen für die Professionalisierung von angehenden Lehrkräften im Praxissemester. Forschungsdesiderate und Handlungsoptionen - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 416-421 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261902 - DOI: 10.25656/01:26190; 10.31244/dds.2022.04.09 |