search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Vom Beutelsbacher Konsens zur erwägungsorientierten Kontroversität: für einen demokratieförderlichen Sachunterricht
Author
SourceSchmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 134-141. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33)
Document  (181 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-5998-1; 978-3-7815-2556-6; 9783781559981; 9783781525566
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Sollten nur Kontroversen im Unterricht kontrovers behandelt werden? Diese Frage diskutiert die Autorin in ihrem Beitrag. Dabei zeigt sie, wie durch das Konzept des vielperspektivischen Sachunterrichts Vielfalt auch als Kontroversität Eingang in den Unterricht der Grundschule erhalten könnte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Beutelsbach Consensus (1976) formulated as a minimum consensus for political education is also regarded as an orientation for education and science (Sander 2009). It opposes indoctrination of students, who should be able to analyze their interests and form their own judgments. The controversy requirement is central to this. However, its restriction to the fact that only what is discussed controversially in science and politics must also be discussed controversially in schools and lessons has been criticized in the meantime. The handling of alternatives to be considered, also in the case of consensual issues, is to be taken up from the perspective of deliberation theory and to be thought about further (Blanck 2006 b). It leads to a diversity-oriented teaching of facts that systematically combines perspectivity and controversy. This contributes to a democratically supportive subject teaching in primary general studies. (DIPF/Orig.)
is part of:Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication01.06.2023
CitationBlanck, Bettina: Vom Beutelsbacher Konsens zur erwägungsorientierten Kontroversität: für einen demokratieförderlichen Sachunterricht - In: Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 134-141. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266052 - DOI: 10.25656/01:26605; 10.35468/5998-14
export files

share content at social platforms