search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Erziehung zur Konfliktfähigkeit mit Hilfe von Selbsterfahrungsarbeit in der Schule
Parallel titleEducation towards the Ability to Conflict with the Aid of Encounter Groups in School
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 6, S. 231-239 ZDB
Document
Keywords (German)Erziehung; Konflikt; Konfliktfähigkeit; Selbsterfahrung; Schule; Grundschule; Unterricht; Therapeutischer Unterricht; Gruppenarbeit; Psychoanalyse; Persönlichkeitsentwicklung; Selbstfindung; Individuation; Selbsterfahrungsgruppe; Familie; Mutter-Kind-Beziehung; Streit; Selbstbehauptung; Interview; Fallbeispiel; Nachuntersuchung
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Als Beispiel für pädagogisch-therapeutischen Unterricht wird die Konfliktgruppenarbeit in der Grundschule vorgestellt. Es handelt sich bei diesem Aufsatz um eine Nachuntersuchung dieser Selbsterfahrungsarbeit, die zeigen soll, auf welche Weise die psychoanalytisch orientierte Gruppenarbeit, in den Unterricht eingebettet, zur Persönlichkeitsentwicklung beitragen kann, zum Zu-sich-selbst-finden der Person zur Individuation. (DIPF/ Orig.)
Abstract (English):The work of conflict groups in elementary school is presented as an example of educational-therapeutic teaching. This essay is concerned with a post-analysis of such encounter groups, in order to show in which ways psychoanalytically-orientated group dynamics, when embedded in a teaching situation, can contribute towards the development of the personality, the process of self-knowledge, and towards individualization. (DIPF/ Orig.)
other articles of this journalPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 1985
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication08.10.2010
Suggested CitationImhof, Margret: Erziehung zur Konfliktfähigkeit mit Hilfe von Selbsterfahrungsarbeit in der Schule - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 6, S. 231-239 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-27053
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)