details
Original Title |
Erziehung zur Konfliktfähigkeit mit Hilfe von Selbsterfahrungsarbeit in der Schule |
---|---|
Parallel title | Education towards the Ability to Conflict with the Aid of Encounter Groups in School |
Author | Imhof, Margret |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 6, S. 231-239 |
Document | full text (7.554 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Konflikt; Konfliktfähigkeit; Selbsterfahrung; Schule; Grundschule; Unterricht; Therapeutischer Unterricht; Gruppenarbeit; Psychoanalyse; Persönlichkeitsentwicklung; Selbstfindung; Individuation; Selbsterfahrungsgruppe; Familie; Mutter-Kind-Beziehung; Streit; Selbstbehauptung; Interview; Fallbeispiel; Nachuntersuchung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0032-7034; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 1985 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Als Beispiel für pädagogisch-therapeutischen Unterricht wird die Konfliktgruppenarbeit in der Grundschule vorgestellt. Es handelt sich bei diesem Aufsatz um eine Nachuntersuchung dieser Selbsterfahrungsarbeit, die zeigen soll, auf welche Weise die psychoanalytisch orientierte Gruppenarbeit, in den Unterricht eingebettet, zur Persönlichkeitsentwicklung beitragen kann, zum Zu-sich-selbst-finden der Person zur Individuation. (DIPF/ Orig.) |
Abstract (English): | The work of conflict groups in elementary school is presented as an example of educational-therapeutic teaching. This essay is concerned with a post-analysis of such encounter groups, in order to show in which ways psychoanalytically-orientated group dynamics, when embedded in a teaching situation, can contribute towards the development of the personality, the process of self-knowledge, and towards individualization. (DIPF/ Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 1985 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 08.10.2010 |
Citation | Imhof, Margret: Erziehung zur Konfliktfähigkeit mit Hilfe von Selbsterfahrungsarbeit in der Schule - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 34 (1985) 6, S. 231-239 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-27053 - DOI: 10.25656/01:2705 |