Detailanzeige
Titel |
Bildungsreform und Reformpädagogik unter dem italienischen Faschismus: Antagonismus oder Synthese? |
---|---|
Autor | Allemann-Ghionda, Cristina |
Originalveröffentlichung | Tertium comparationis 5 (1999) 2, S. 163-174 |
Dokument | Volltext (424 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Reformpädagogik; Bildungsgeschichte; Bildungspolitik; Bildungsreform; Schule; Geschichte <Histor>; Faschismus; Gentile, Giovanni; Montessori, Maria; Italien |
Teildisziplin | Historische Bildungsforschung Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 0947-9732; 09479732 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 1999 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | The author describes the main points of the education reform of 1923 in Italy, ordered by fascist dictator Benito Mussolini. The intellectual leader of the reform was the idealist philosopher Giovanni Gentile. Throughout the different phases of the reform, several educationalists who considered themselves (and who are considered today) as representatives of the Italian and international "éducation nouvelle", acted as counsellors; some of them overtly supported the regime. The main argument in this paper is that the fascist education reform (an extremely conservative, elitist and state-strengthening "innovation") is not something entirely distinct from the movement of the éducation nouvelle (which is claimed to be a revolutionary, child-centered and emancipative approach to education). Similar investigations in other national contexts might lead to a similar conclusion. (DIPF/Orig.) |
weitere Beiträge dieser Zeitschrift | Tertium comparationis Jahr: 1999 |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 16.12.2011 |
Quellenangabe | Allemann-Ghionda, Cristina: Bildungsreform und Reformpädagogik unter dem italienischen Faschismus: Antagonismus oder Synthese? - In: Tertium comparationis 5 (1999) 2, S. 163-174 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-29453 - DOI: 10.25656/01:2945 |