search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Betriebliche Weiterbildung - historische Kontinuität und Durchsetzung in Theorie und Praxis
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 3, S. 336-355 ZDB
Document  (244 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Aufmerksamkeit, die betriebliche Weiterbildung in der wissenschaftlichen Theorie und in der Berufsbildungspolitik während der letzten zwanzig Jahre erfahren hat, lässt sich nicht lediglich sachlogisch begründen, sondern sie ist Ergebnis einer kontinuierlichen historischen Entwicklung, in deren Verlauf sich das betriebliche Interesse an weitgehend selbst verwalteten Modi der Qualifizierung und Sozialintegration von Beschäftigten durchgesetzt hat. Anhand von einzelnen historischen Bausteinen aus Theorie und Praxis soll [der Beitrag] einen Einblick in Begründungen und Bemühungen zur industriebetrieblichen Bindung von Weiterbildung im 20. Jahrhundert [geben] - und zwar vor der erziehungswissenschaftlichen 'Entdeckung' betrieblicher Weiterbildung in den 80er-Jahren. (DIPF/ Orig.)
Abstract (English):The attention given to comapany-internal further education in both scientifc theory an in policies of vocational education during the last twenty years cannot be explained by factual logics alone, it is also the result of a consistent historical development in the course of which the companies’ interest in more or less self-controlled modes of qualification and social integration of employees imposed itself. On the basis of individual historical building blocks from both theory and practice, the author explores the theoretical foundations of the efforts towards an integration of further education into industrial companies during the twentieth century – that is, before the pedagogical 'discovery’ of company-internal further education in the 1980s. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.07.2011
CitationBüchter, Karin: Betriebliche Weiterbildung - historische Kontinuität und Durchsetzung in Theorie und Praxis - In: Zeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 3, S. 336-355 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38382 - DOI: 10.25656/01:3838
export files

share content at social platforms