details
Title |
Perspektiven einer Rezeption neurowissenschaftlicher Erkenntnisse in der Erziehungswissenschaft |
---|---|
Author | Becker, Nicole |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 5, S. 707-719 |
Document | full text (408 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Erziehung; Erziehungstheorie; Erziehungswissenschaft; Denken; Entwicklungsphase; Kognitive Entwicklung; Lernfähigkeit; Rezeption; Gehirn; Nervensystem; Neurophysiologie; Deutschland; USA |
sub-discipline | General Educational Science Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag thematisiert Stand und mögliche Ansatzpunkte einer Rezeption neurowissenschaftlicher Erkenntnisse in der Erziehungswissenschaft. Zunächst wird der Rezeptionsstand in den USA dargestellt; hierbei wird vor allem die Argumentation Bruers aufgegriffen. Anschließend wird auf die Rezeption innerhalb der deutschen Erziehungswissenschaft eingegangen. Im letzten Teil werden Möglichkeiten und Grenzen eines interdisziplinären Diskurses aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author sketches the status quo of and possible starting points for the adoption of neuro-scientific findings by educational science. First, the latest developments in US-American research are described, with specific reference to Bruer’s line of reasoning. Then, the adoption by German educational science is discussed and, finally, possibilities and limits of an interdisciplinary discourse are outlined. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2002 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.07.2011 |
Citation | Becker, Nicole: Perspektiven einer Rezeption neurowissenschaftlicher Erkenntnisse in der Erziehungswissenschaft - In: Zeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 5, S. 707-719 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38578 - DOI: 10.25656/01:3857 |