details
Title |
Ein Klassiker der Pädagogik in evolutionärer Perspektive: Eduard Sprangers "Lebensformen" im Lichte der modernen Biologie |
---|---|
Author | Neumann, Dieter |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 5, S. 720-740 |
Document | full text (546 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Charakter; Persönlichkeitsmerkmal; Verhalten; Anthropologie; Biologie; Evolutionstheorie; Vererbung; Menschenbild; Typologie; Spranger, Eduard |
sub-discipline | General Educational Science Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Beitrag werden Eduard Sprangers "Lebensformen" vor dem Hintergrund von Erkenntnissen der modernen Biologie interpretiert. Der Verfasser zeigt, inwieweit Sprangers Diagnose unterschiedlicher Menschentypen, die durch äußere Einflüsse in ihren Eigenschaftsmerkmalen kaum zu beeinflussen sind, mit Forschungshypothesen heutiger biowissenschaftlicher Forschung übereinstimmt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Eduard Spranger’s “Forms of Life” is interpreted against the background of findings of modern biology. The author shows in how far Spranger’s diagnosis of different human types hardly to be affected in their characteristics by external influences conforms with research hypotheses of modern bio-sciences. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2002 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 21.07.2011 |
Citation | Neumann, Dieter: Ein Klassiker der Pädagogik in evolutionärer Perspektive: Eduard Sprangers "Lebensformen" im Lichte der modernen Biologie - In: Zeitschrift für Pädagogik 48 (2002) 5, S. 720-740 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38581 - DOI: 10.25656/01:3858 |