search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Über die Schwierigkeit, Erziehung als Aufforderung zur Selbsttätigkeit zu begreifen
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 2, S. 274-289 ZDB
Document  (503 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag analysiert den Begriff der Erziehung als "Aufforderung zur freien Selbsttätigkeit". Im ersten Teil wird die interaktionstheoretische Fassung dieses Konzepts in der frühen Rechtsphilosophie J.G. Fichtes untersucht, in der sie die Begründung sowohl des Begriffs des gesellschaftlichen Rechts als auch des Begriffs der Erziehung leisten soll. Der zweite Teil beschäftigt sich mit der handlungstheoretischen Lesart dieses Konzepts in der praxeologischen Allgemeinen Pädagogik D. Benners. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author analyzes the concept of education as a “challenge to become an autonomous agent”. In the first part, he examines the interaction-theoretical version of this concept in J. G. Fichte´s early philosophy of law, in which it is meant to form the basis for the foundation of both the concept of societal law and of the concept of education. The second part focusses on the action-theoretical reading of this concept in D. Benner´s praxeological theory of education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication17.08.2011
CitationLangewand, Alfred: Über die Schwierigkeit, Erziehung als Aufforderung zur Selbsttätigkeit zu begreifen - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 2, S. 274-289 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38780 - DOI: 10.25656/01:3878
export files

share content at social platforms