search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Bildung als "kritische" Kategorie
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 3, S. 413-421 ZDB
Document  (172 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Bildung wird entschieden wie nie gefordert, steht aber zugleich selbst unter grundsätzlichem Vorbehalt, während sich kritische Selbstbezüglichkeit in der neueren Erziehungswissenschaft etabliert. Der Artikel untersucht das historisch sich verschärfende Verhältnis von Bildung und Kritik, in dem die Widersprüchlichkeit der Bildung zu ihrer entscheidenden Bestimmung wird. Im Verlauf der Analyse erweist sich Bildungstheorie als eigener "Theorietyp" und Bildung als notwendig "kritische" Kategorie gesellschaftlicher Entwicklung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The demands education has to meet are more pronounced than ever, while, at the same time, fundamental hesitations are evident and critical self-reference establishes itself in recent educational science. The author analyzes the historically sharpened relation between education and critique, in which contradictoriness is revealed as the decisive characteristic of education. In the course of the analysis, educational theory is shown to be a “theory type” in its own right and education a necessary “critical” category of social development. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.08.2011
CitationEuler, Peter: Bildung als "kritische" Kategorie - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 3, S. 413-421 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38867 - DOI: 10.25656/01:3886
export files

share content at social platforms