search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationsbeziehungen
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 4, S. 534-549 ZDB
Document  (462 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In familialen Generationsbeziehungen werden Familienthemen über Erziehung, Sozialisation und biografische Lernprozesse transportiert. Als Handlungskonfigurationen fließen sie in biografische Konstruktionen ein und beeinflussen das Handeln, Denken und Wahrnehmen und damit die Gestaltung der Biografie. Von diesem empirischen Befund des qualitativen Forschungsprojektes über drei Generationen in Familien des 20. Jahrhunderts ausgehend wird Biografie als eine Konstruktion in Bezug auf Selbst- und Sinndeutungen verstanden und der Bedeutung von Familienthemen für biografisches Lernen nachgegangen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the familial relations between generations family topics are transported via education, socialization, and biographical learning processes. As configurations of action they leave their mark on biographical constructions and influence acting, thinking, and perceiving, and, thus, the shaping of the biography. Based on these empirical findings of a qualitative research project covering three generations of families of the twentieth century, biography is conceived as a construction regarding interpretations of the self and of meaning, and the importance of family topics for biographical learning is examined. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.08.2011
CitationEcarius, Jutta: Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationsbeziehungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 4, S. 534-549 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38910 - DOI: 10.25656/01:3891
export files

share content at social platforms