search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Die Sonderschule - ein blinder Fleck in der Schulsystemforschung
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 4, S. 591-609 ZDB
Document  (532 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag setzt sich mit der Sonderschule aus allgemeinpädagogischer und schultheoretischer Perspektive kritisch auseinander. Er hinterfragt die Behauptungen, mit denen die Sonderpädagogik von ihren Anfängen gegen Ende des 19. Jahrhunderts bis heute die Unverzichtbarkeit einer eigenständigen Sonderschule begründet, und Geschichtskonstruktionen, die sie entwickelt. Der Beitrag macht die Sonderschule, auch unter Rückgriff auf Ergebnisse der PISA-Studie, als Armenschule sichtbar, die Bildungsbeschränkung herstellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author critically discusses special schools (for special-needs children) from the perspectives of both general pedagogics and school theory. She questions the statements given by special pedagogics from its very beginning up to the present day – statements that argue for the indispensability of an independent special school – as well as the historical constructions developed in this field. Taking into account the results of the PISA study, the special school is shown to be a school for the poor which produces educational inequalities. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.09.2011
CitationHänsel, Dagmar: Die Sonderschule - ein blinder Fleck in der Schulsystemforschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 4, S. 591-609 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38947 - DOI: 10.25656/01:3894
export files

share content at social platforms