details
Title |
Die Sonderschule - ein blinder Fleck in der Schulsystemforschung |
---|---|
Author | Hänsel, Dagmar |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 4, S. 591-609 |
Document | full text (532 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsgeschichte; Soziale Benachteiligung; Soziale Herkunft; Schulgeschichte; Regelschule; Sonderpädagogik; Sonderschule; Bedürftigkeit; Deutschland |
sub-discipline | Social Work and Social Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag setzt sich mit der Sonderschule aus allgemeinpädagogischer und schultheoretischer Perspektive kritisch auseinander. Er hinterfragt die Behauptungen, mit denen die Sonderpädagogik von ihren Anfängen gegen Ende des 19. Jahrhunderts bis heute die Unverzichtbarkeit einer eigenständigen Sonderschule begründet, und Geschichtskonstruktionen, die sie entwickelt. Der Beitrag macht die Sonderschule, auch unter Rückgriff auf Ergebnisse der PISA-Studie, als Armenschule sichtbar, die Bildungsbeschränkung herstellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The author critically discusses special schools (for special-needs children) from the perspectives of both general pedagogics and school theory. She questions the statements given by special pedagogics from its very beginning up to the present day – statements that argue for the indispensability of an independent special school – as well as the historical constructions developed in this field. Taking into account the results of the PISA study, the special school is shown to be a school for the poor which produces educational inequalities. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2003 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 14.09.2011 |
Citation | Hänsel, Dagmar: Die Sonderschule - ein blinder Fleck in der Schulsystemforschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 49 (2003) 4, S. 591-609 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-38947 - DOI: 10.25656/01:3894 |