search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Förderung selbstgesteuerten Lernens im Kontext lehrer- und organisationsbezogener Merkmale
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 55 (2009) 1, S. 130-150 ZDB
Document  (663 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Thema "Selbstgesteuertes Lernen" stößt gegenwärtig auf große Resonanz. Gestützt auf Daten einer Lehrerbefragung an Berliner Schulen wird der Frage nachgegangen, inwieweit die von einer Lehrkraft praktizierten Unterrichtsansätze mit ihren didaktisch-methodischen Orientierungen einerseits sowie mit organisationsbezogenen Merkmalen ihrer Schule andererseits zusammenhängen. Im Ergebnis zeigt sich, dass die Unterrichtsansätze zur Förderung selbstgesteuerten Lernens stark durch übergreifende didaktisch-methodische Aspekte der Unterrichtsgestaltung geprägt sind. Eine geringere Bedeutung haben dagegen organisationsbezogene Merkmale. Die Ergebnisse werden im Hinblick auf Konsequenzen für nachhaltige Unterrichtsentwicklung sowie weitere Professionalisierung von Lehrkräften diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):At present, the issue of "self-regulated learning" meets with a good response. Based on data from a survey carried out among teachers at Berlin schools, the author examines in how far the teaching approaches by a teacher are related to his or her general instructional orientations, on the one hand, and the organization-related characteristics of the respective school, on the other. The results show that teaching approaches aiming at a promotion of self-regulated learning are largely determined by general instructional aspects of teaching. Organization-related features, on the other hand, are of less importance. The results are discussed with regard to consequences for a lasting development of teaching as well as a further professionalization of teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.11.2011
CitationKillus, Dagmar: Förderung selbstgesteuerten Lernens im Kontext lehrer- und organisationsbezogener Merkmale - In: Zeitschrift für Pädagogik 55 (2009) 1, S. 130-150 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-42435 - DOI: 10.25656/01:4243
export files

share content at social platforms