details
Title |
Schulkultur als Kontext naturwissenschaftlichen Lernens. Allgemeine und fachspezifische explorative Analysen |
---|---|
Authors | Ackeren, Isabell van; Block, Rainer; Kullmann, Harry ; Sprütten, Frank; Klemm, Klaus |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 3, S. 341-360 |
Document | full text (423 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Evaluation; Fragebogenerhebung; Querschnittuntersuchung; Zufriedenheit; Schule; Schuljahr 09; Schulleitung; Schulkultur; Gymnasium; Fachlehrer; Lehrerkollegium; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schüler; Schülerleistung; Lernbedingungen; Lernmotivation; Lernkultur; Schulfach; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Arbeit; Fachunterricht; Effektivität; Leistungsmessung; Qualität; Deutschland; Nordrhein-Westfalen; Schleswig-Holstein; Einstellung <Psy> |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2008 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Am Beispiel der naturwissenschaftlichen Fächer untersucht die Studie den einzelschulischen Gesamtzusammenhang, in dem sich Fachunterricht am Gymnasium vollzieht. Dazu werden die Schulkultur als auch die fachspezifische Kultur mit einem umfangreichen Indikatorensatz operationalisiert und anschließend aufeinander bezogen sowie in Bezug zur fachspezifischen Schuleffektivität gesetzt. Es ergeben sich deutliche Hinweise auf eine Autonomie fachspezifischer Subkulturen sowie auf einen Zusammenhang zwischen dem Stellenwert naturwissenschaftlicher Fächer und den betreffenden Leistungsergebnissen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Taking scientific subjects as an example, the study examines the general framework at the individual schools in which instruction in specific subjects takes place on the secondary school level (Gymnasium). Both school culture and subject-specific culture are operationalized by means of an extensive set of indicators and then related to one another as well as to the schools´ subject-specific effectiveness. The results clearly point to an autonomy of subject-specific subcultures and to a connection between the status of scientific subjects and the relevant achievements. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2008 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.11.2011 |
Citation | Ackeren, Isabell van; Block, Rainer; Kullmann, Harry; Sprütten, Frank; Klemm, Klaus: Schulkultur als Kontext naturwissenschaftlichen Lernens. Allgemeine und fachspezifische explorative Analysen - In: Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 3, S. 341-360 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-43554 - DOI: 10.25656/01:4355 |