search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Das Schülerexperiment im naturwissenschaftlichen Unterricht. Bedingungen der Lernförderlichkeit einer verbreiteten Lehrmethode aus instruktionspsychologischer Sicht
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 3, S. 361-375 ZDB
Document  (527 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Schülerexperiment gilt als wichtige Lehrmethode des naturwissenschaftlichen Unterrichts. Der damit erzielte Lernerfolg ist jedoch oftmals sehr gering. In zwei Experimenten wird untersucht, wie durch geeignete Zielvorgaben bzw. durch metakognitive Prompts die Lernförderlichkeit dieser Lehrmethode erhöht werden kann. Die Ergebnisse zeigen, dass das Schülerexperiment lernförderlich sein kann, wenn Schülerinnen und Schülern adäquate Ziele gesetzt werden und sie während des Lernens bei der metakognitiven Regulation ihres Lernprozesses unterstützt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The student experiment is considered an important teaching method in science education. However, the improvements achieved by this method are often rather small. In two experiments it is examined how - through appropriate targets and metacognitive prompts - the learning benefits of this teaching method can be increased. The results show that the student experiment can be beneficial to learning if students are given adequate targets and if they are supported in the metacognitive regulation of their learning processes. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.11.2011
CitationWirth, Joachim; Thillmann, Hubertina; Künsting, Josef; Fischer, Hans E.; Leutner, Detlev: Das Schülerexperiment im naturwissenschaftlichen Unterricht. Bedingungen der Lernförderlichkeit einer verbreiteten Lehrmethode aus instruktionspsychologischer Sicht - In: Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 3, S. 361-375 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-43566 - DOI: 10.25656/01:4356
export files

share content at social platforms